Se respektive rubrik för mer information
New Pricing Model

Läs mer om vår nya prismodell genom att klicka på någon av länkarna nedan.

Se en video-genomgång av New Pricing Model på svenska HÄR

Ladda ned presentationen om New Pricing Model Model på svenska HÄR

Download presentation about New Pricing Model in English HERE

Läs mer om våra olika upplevelser här: Svenska, Norska

Information resor under COVID-19 och Health & Safety Measures

MSC Cruises erbjuder en trygg och stressfri kryssning och vår högsta prioritet är hälsa och säkerhet för våra gäster och medarbetare. Vi uppdaterar löpande informationen kring COVID-19 situationen och ber dig att hålla dig uppdaterad kring aktuella bestämmelser.

Läs mer om de olika inresekraven under vintern 21/22 för respektive destination:

Medelhavet: SWE NORDENFIN
Karibien & Antillerna: SWENORDENFIN
Emiraterna: SWENORDENFIN
Norra Europa: SWENORDENFIN
Röda Havet: SWENORDENFIN
Grand Voyages & World Cruise: SWENORDENFIN

 

Frågor och svar i korthet:

Vad gäller för särskilda bestämmelser vid ombordstigning?

Läs mer om vad som gäller just nu för ombordstigning och innan avresa på vår hemsida under Health & Safety Measures (se länk nedan).

Men generellt behövs det uppvisas något av följande saker vid incheckning:

  • Negativt resultat från PCR eller Antigent test
  • Bevis på full vaccinering
  • Bevis på att man tillfrisknat från COVID inom de senaste 6 månaderna
  • Försäkringsbevis som täcker covid relaterade saker

 

Vad händer om passagerarna testar positivt vid ombordstigning? Får de kliva ombord ändå?

Nej de kommer inte att få gå ombord därför är det viktigt att de har en försäkring som täcker COVID relaterade fall. Detta är också ett krav för att få gå ombord

 

Kan passagerarna ändra in-checkningtid?

Det går inte att ändra incheckningstiden men om kunderna kommer en annan tid än den angivna i biljetten får de vara beredda på att vänta utanför tills det är mindre folk i incheckningsterminalen.

Kunderna ska vara minst tre timmar innan avresa vid incheckningen.

 

Får passagerarna gå iland på egen hand under kryssningen?

På samtliga destinationer kan gäster gå i land själva om hela sällskapet är fullvaccinerade förutom i Medelhavet där de behöver delta i en utflykt organiserad av MSC Cruises. Vi rekommenderar dock fortfarande att köpa till utflykter.

 

Läs mer om våra Hälso- & Säkerhetsåtgärder nedan.

Kontatkinformation gällande Europ Assistance (Covid Protection Plan):
Sammanfattning av Covid Protection Plan
Aktuella telefonnummer

Betalning/Direktfakturering

Från den 1 juni 2021 tillämpar vi direktfakturering, vilket innebär att MSC tar över hela betalningsprocessen.

Kortfattat innebär detta att för alla nybokningar från detta datum sker all fakturering och betalning direkt mellan slutkunden och MSC Cruises.

I och med detta krävs kompletta namn, födelsedatum, adressuppgifter, e-mailadress och telefonnummer till pax 1 (lead passenger) för att fullfölja en bokning i MSC Book eller via vårt Contact Center.

Vid bokningstillfället får kunden en optionsbekräftelse per e-mail med information om betalningen, som antingen sker med kortbetalning på vår hemsida, där kunden skapar ett konto eller via en banköverföring. Notera att namnen på kontot måste överensstämma med hur namnen står skrivna i bokningen.

Kunden kommer per automatik att erhålla en ny bokningsbekräftelse med status “Confirmed” per e-mail när depositionen är betald. Betalas inte depositionen kommer bokningen att avbokas automatiskt. Den nya bokningsbekräftelsen visar vad som är betalt och vad som återstår att betala samt förfallodatum.

MSC Cruises sköter alla eventuella påminnelser, men kommer inte att ha kontakt med kunden i andra ärenden än betalningen.

För mer detaljer om Direktfakturering se HÄR

Se manual för Direct Collection HÄR

Betalningsvillkor

Deposition 20% (100% för flyg samt avbeställningsskydd/försäkring).

Notera att inga påminnelser skickas: betalning av deposition är enda sättet att bekräfta bokningen.

Slutgiltig faktura ställs ut och skickas 79 dagar innan avresa och ska vara betald senast 65 dagar före avresa.

Betalningspåminnelse skickas 63 dagar före avresa om slutbetalningen inte är gjord.

Resebyråns provision kommer att utbetalas veckan efter avresa till resebyråns bankkonto som uppgivits till MSC Cruises.

 

Direktfakturering gäller endast individuella bokningar. För grupper och stora turoperatörer finns en annan lösning, kontakta oss för detta.

Namnändringskostnader & Ticket Reissue

Namnändringskostnader

Sverige: 500 SEK /p.p.

Norge: 500 NOK /p.p.

Danmark: 500 DKK /p.p.

Finland: 50 EUR /p.p.

Ticket reissue

Sverige: 200 SEK/p.p.

Norge: 200 NOK/p.p.

Danmark: 200 DKK/p.p.

Finland: 25 EUR/p.p.

 

Bagage

Två resväskor och två handbagage per person får tas med ombord. Läs på biljetten för exakt information om vad som gäller för den specifika kryssningen.

Innan avresan ombeds alla gäster märka upp sitt bagage med tagsen som levereras tillsammans med kryssningsbiljetten, och lämna över det till MSC-personalen i terminalen. Bagaget kommer att levereras till hytten strax efter ombordstigningen.

Dagen innan kryssningens slut kommer gästerna få information gällande avstigningen i sin hytt tillsammans med nya bagagetaggar. Uppmärkt bagage lämnas utanför hyttdörren kvällen innan avstigning. Bagaget kommer att hämtas upp och levereras direkt till terminalbyggnaden under avstigningen.

Notera att rutiner för ombordstigning och avstigning kan variera mellan olika hamnar.

MSC Cruises, företagets anställda eller resebyråer tar inget ansvar för förlorat, förstört eller stulet bagage eller personliga tillhörigheter.

Läs mer om detta i bokningsvillkoren på den svenska, norska, danska och finska hemsidan.

Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner eller förstörs bör personalen kontaktas omedelbart på plats.

 

Barn

Åldersgränser ombord:

Att resa på kryssning utan förälder/annan ansvarig vuxen:  Huvudresenär ska vara 18 år fyllda (gällande Karibien så är det 21 år åldersgräns för alkoholhaltiga drycker)  
Casino: 18 år
Fitnesscenter: 14 år
Spa: 18 år
Barnpool: 2 år. Badblöja får inte användas.
Vuxenpool: 6 år. Barn får endast använda poolen under uppsyn av vuxen.
Barnpris på utflykter: 12 år

Det finns ett begränsat antal spjälsängar och barnstolar ombord, men var beredd på att tillgången kan vara begränsad, särskilt under högsäsong. Skicka gärna en förfrågan till oss om dessa föremål i samband med bokningen.

Alla barn ombord kan avnjuta delikata och näringsriktiga måltider och varierade rätter som småbarn brukar tycka om. Våra omfattande barnmenyer är särskild framtagna för att tilltala barnens smak och deras näringsbehov.

Det finns särskilda underhållningsprogram framtagna för att passa varje åldersgrupp, liksom sporttävlingar, frågesport, skattjakt och lekar i poolen. Det finns välutrustade spelrum och ett stort urval av leksaker som är särskilt utvalda för varje åldersgrupp. Här finns brädspel, modellera och allt de behöver för att rita, måla och pyssla.

Det är möjligt att lämna barnen ombord under tiden föräldrarna åker på utflykt, förutsatt att Mini Club meddelas senast dagen innan utflykten.

Fartygsöversikt

Här kan ni se samtliga fartyg i MSC Cruises stora flotta. Fartygsnamnen har ett Technical Sheet länkat till sig, här kan ni läsa mer detaljerat kring fartygens däckplaner, hytter, underhållning, spa, träningsmöjligheter, service, restauranger och barer, samt övriga utrymmen ombord.

Seaside Class: MSC Seaview, MSC Seaside, MSC Seashore
Meraviglia Class: MSC Grandiosa, MSC Bellissima, MSC Meraviglia, MSC Virtuosa
Fantasia Class: MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia
Musica Class: MSC Magnifica, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Musica
Lirica Class: MSC Opera, MSC Lirica, MSC Sinfonia, MSC Armonia

Hitta till våra hamnar

Här kan du se vart våra huvudhamnar ligger och hur långt det är från flygplatsen

Barcelona
Muelle de Adosado
08003 Barcelona
Distans från flygplatsen: 15 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Marseille
MPCT, Môle Léon Gourret
130 16 Marseille
Distans från flygplatsen: 20 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Genua
Ponte dei Mille/Ponte Andrea Doria
161 26 Genova
Distans från flygplatsen: 10 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Civitavecchia
Port of Civitavecchia Varco Vespucci Entrance
Località prato del Turco, 00053 Civitavecchia
Distans från flygplatsen: 70 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Palma de Mallorca
Muelle De Poniente Norte
Estacion Maritima, 1 Pelaires, Porto PI 07015
Distans från flygplatsen: 15 km
Läs mer: SWENORDAN 

 

Venedig
VTP (Venezia terminal Passeggeri)
Fabbricato 248, 30135 Venezia
Distans från flygplatsen: 14 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Miami
Port Miami
1015 North America Way, Miami, FL 33132
Distans från flygplatsen: 13 km
Läs mer: SWENORDAN

 

Köpenhamn
Ocean Pier C330
2150 Köpenhamn
Distans från flygplatsen: 20 km
Läs mer: SWE, NOR, DAN

 

Hamburg
Cruise Center Steinwerder
Buchheisterstraße 16 (Buchheisterstr. 12 for GPS), 20457 Hamburg, Germany
Distans från flygplatsen: 17 km
Läs mer: SWE, NOR, DAN

 

Doha
Doha Port (Cruise terminal)
P.O Box 81, Corniche Road, Doha – State of Qatar
Distans från flygplatsen: 5,8 km
Läs mer: SWE, NOR, DAN

Hotels & Flights

Se en video med tips och tricks om hur ni använder MSC Hotels & Flights HÄR

ENDAST ETT FÖRSÖK
Det går bara att lägga på saker en gång i systemet. Har ni lagt på flyg och senare vill lägga på hotell och eller transfer fungerar inte detta. Allt måste läggas på samtidigt.

BOKNING BEKRÄFTAS DIREKT
Viktigt att tänka på: Kryssningsbokningen blir bekräftad direkt när man bekräftar hotell/flyg/transfer. Det går inte att hålla flyg, hotel eller transfer på option. Flyget går inte att avboka när man väl klickat på confirm and pay.

NI MÅSTE BOKA FLYGET SJÄLV
Detta är ett externt system och flygavdelningen kan ej gå in och boka upp något med hjälp av information från er om flygen. Är något fel eller ni får error så får ni gärna maila in till oss med en print screen på problemet så ska vi försöka se om vi kan lösa det.

ENDAST ECONOMY FLYGKLASS
Då vårt system ej kan boka in Premium eller Business klass, kan anledningen vara att det inte finns ekonomiplatser kvar när ni inte får upp vissa flygalternativ. Vårt system laddar upp tillgänglighet från Amadeus allteftersom och kanske inte hunnit bli uppdaterat. Om ni har tillgänglighet till Amadeus dubbelkolla gärna att flyget har stolar kvar i ekonomi klass innan ni mailar in print screen på felsvar.

MAX TVÅ HYTTER I EN BOKNING
För tillfället går det inte att boka för mer än 2 hytter och 5 personer i samma bokning, inom kort ska detta vara löst och då går det att boka upp till 9 personer – obegränsat antal hytter. Finns inte Hotels & Flight knappen så är det troligen för många personer i bokningen.

KRAV PÅ VÅRA FLYG
Vi erbjuder endast flyg som har max en mellanlandning och följer de tidsparametrar som behövs för kryssningen om det är flyg samma dagar som kryssningen påbörjas/avslutas. Vi erbjuder heller inte flyg med flygplatsbyte.

VIKTIG INFO OM TRANSFER
När ni väljer transfer måste man hålla fälten utdragna och inte klicka ihop dem efter varje val man gjort. Gör man det bokar man av den transfern man valt och + knappen syns igen istället för bocken.

Hytten

Alla hytter är utrustade med en minibar, TV, Interaktiv TV (fartyg i Musica- och Fantasiaklass), säkerhetsbox, hårtork, luftkonditionering och telefon. Läs mer om vilken utrustning i resepektive hytt på hemsidan.

Säkerhetsboxar finns i samtliga hytter.

De enda elektriska apparater som tillåts i hytten är elektriska rakapparater och hårtorkar, batteriladdare och datorer. Apparater som genererar värme tillåts inte.

Frukost i hytten serveras varje morgon förutom på ombordstigningsdagen, mellan kl. 7 och kl. 10. Detta ingår utan extra kostnad för de som reser med Fantastica-, Aurea-, Wellness- eller Yacht Club-upplevelsen, medan det kostar €/$3.50 för gäster som reser med Bellaupplevelsen. Det finns en meny tillgänglig i hytten. För att beställa frukost väljer man vad man vill ha och hänger sedan upp menyn på dörrhandtaget utanför hytten kvällen före.

Internet

Ute till havs är det inte möjligt att använda ett vanligt internet som man kan göra i land. Istället måste internetuppkopplingen ombord ske via satelliter för att uppkopplingen ska fungera.

Internetuppkoppling finns tillgängligt i allmänna utrymmen och i de flesta hytter och sviter. Det som behövs för att kunna surfa är ett av våra internetpaket och en mobil, surfplatta, laptop eller annan enhet. Saknar man en enhet att surfa med finns det datorer i vårt Internetcafé.

Vi har två olika internetpaket för olika behov och för olika antal enheter som kan bokas innan avresa.

Läs mer på vår svenska, norska , danska och finska hemsida och under Tilläggsprodukter.

 

MSC Voyagers Club

MSC Voyagers Club är ett lojalitetsprogram för MSC Cruises gäster. Det är MSC Cruises sätt att belöna våra mest trogna resenärer.

MSC Voyagers Club är gratis och enkelt att gå med i. Att vara medlem i klubben är ett bra sätt för kryssningsälskare att uppleva livet ombord och i land samtidigt få fina förmåner och samla poäng. Ju oftare man kryssar med MSC Cruises, desto bättre förmåner. Läs gärna om MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

MSC Voyagers Club-poäng ger dig medlemsrabatter på kryssningar med MSC Cruises och det finns också ett antal andra medlemsförmåner att dra nytta av under kryssningen. Se alla förmåner och rabatter för varje medlemsnivå på den svenska, norska, danska och finska hemsidan.

Ombord

Dagligt program
Daily Programme är ett dagligt informationsblad som levereras till hytten varje kväll inför nästa dag. Här finns viktig information om livet ombord, intressanta fakta om omgivningen eller fartyget, tider för aktiviteter, måltider och annat som kan vara bra att veta. Man får också Daily Specials som listar dagens aktuella erbjudanden, t.ex. i butiker, restauranger eller barer.

Karta
En karta över fartyget finns i varje hytt. För flera av fartygen finns också kartor att ladda ner på respektive fartygssida på hemsidan.

Butiker ombord
Alla fartyg har Tax Free-butiker, hår- och skönhetssalonger och fotoservice. Alla gäster i MSC Yacht Club kan nyttja tjänster för privat shopping utanför butikernas öppettider, exklusiva visningar av utvalda smycken i sviten och personlig leverans av köpta föremål till sviten.

Egen mat och dryck ombord
Man får inte ta med sig egen mat och dryck ombord, men däremot kan mat och dryck köpas ombord. Denna regel gäller även vid ombordstigning efter besök och utflykter i land.

Roomservice
Roomservice finns tillgänglig dygnet runt. Ring 99 från telefonen i hytten för att prata med receptionen / Guest Service.

Tvättservice
Ombord finns tvättservice som kan fås mot en avgift. En komplett prislista finns i hytten. Ring 99 från telefonen i hytten för att prata med receptionen / Guest Service.

Temperatur
MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i hytten går att reglera med termostaten.

Solstolar och badhanddukar
Solstolarna finns tillgängliga utan kostnad för passagerarna. De kan inte bokas, och gästerna ombeds att inte ockupera dem med personliga saker under längre frånvarostunder (mer än 30 minuter).

Badhanddukar finns runt poolerna eller i hytten. Dessa ska returneras efter användning. Icke återlämnade badhanddukar kan debiteras gästernas ombordkonton.

Rökning
Rökning är endast tillåten i specifika områden ombord.

Rökning är inte tillåten i närheten av restauranger och bufféer där det serveras mat och inte heller i Medical Centre, barnklubbar, korridorer eller hissfoajéer, samlingsplatser för grupper (t.ex. vid säkerhetsövningar, avstigning eller avresa för utflyter), allmänna toaletter eller barer i anslutning till platser där det serveras mat. Rökning är inte heller tillåten i hytter eller på balkonger.

Ombordstigning

Ombordstigningen påbörjas vid tiden för Check-In som framgår av kryssningsbiljetten. Incheckningen stänger 90 minuter innan fartygets avgångstid, förutom vid amerikanska hamnar då den stänger två timmar innan. Det är viktigt att ha med sig e-biljetten och embarkation form korrekt ifyllt med alla personuppgifter vid ombordstigningen.

Ombordstigningsrutinen skiljer sig något mellan olika fartyg.

För mer detaljerad information se vår svenska, norska, danska och finska hemsida.

 

Parkering vid terminalen

I de flesta avresehamnar kan parkering köpas via MSC Cruises. Vi rekommenderar att parkeringen bokas i förväg antingen via MSC Book eller via vårt Call Center. Kunden kan också själv boka det på hemsidan, där det även går att hitta information om respektive avresehamn.

Resedokument

Varje gäst ansvarar för att ha med sig alla resedokument som krävs för att stiga ombord på fartyget i den aktuella avresehamnen – till exempel ett giltigt pass och de eventuella visum som krävs för alla stopp under kryssningen. Resenären ansvarar också för de eventuella vaccinationer som krävs för resmålen som besöks under kryssningsrutten. 

Notera att MSC Cruises inte tar ansvar för rådgivning angående resedokument eller inreseregler. Gäster som saknar de dokument som krävs för ombordstigning eller inresa i de aktuella länderna kommer att nekas ombordstigning utan ersättning. För frågor om vad som gäller för en specifik resrutt hänvisar till det aktuella landets ambassad eller vårt Contact Center.

Rullstolar att låna

Rullstolar finns att låna på alla MSC Cruises fartyg, att använda under ombordstigning, avstigning eller vid eventuella nödsituationer.

Serviceavgift

En serviceavgift går direkt till personalen och gör det möjligt att upprätthålla högsta standard för alla resenärer. MSC Cruises lägger därför till en daglig serviceavgift på ombordkontot, baserat på kryssningsrutt och antal dagar tjänsterna tillhandahålls.

Serviceavgiften kan vid förfrågan läggas till i kryssningspriset vid bokningstillfället i stället för på kundens konto ombord under kryssningen.

Serviceavgiften baseras alltså på kryssningens längd och de destinationer man kryssar till. Avgiften betalas per dygn.

Läs mer under rubriken Serviceavgifter på den svenska, norska, danska och finska hemsidan.

En serviceavgift på 15% läggs automatiskt på alla inköp i barer och restauranger.

En serviceavgift på 15% läggs automatiskt på alla spabehandlingar som köps ombord och betalas i slutet av kryssningen, som en del av den slutliga betalningen.

Särskilda behov

MSC Cruises och dess anställda strävar efter att kunna erbjuda bästa möjliga service för alla gäster, även gäster med funktionsnedsättningar.

MSC Cruises bör meddelas om alla särskilda behov via vårt Special Needs formulär som finns att ladda ned på den svenska, norska, danska och finska hemsidan och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren. Förutom formuläret kan ett intyg som bekräftar att det är lämpligt för gästen att åka på kryssningen komma att begäras in.

Gäster ska informera MSC Cruises om särskilda behov vid bokningstillfället eller senast två arbetsdagar innan avresan. Efter denna deadline kan det hända att vi inte kan tillhandahålla den assistans som behövs.

På alla fartyg finns särskilda hytter som är anpassade för gäster med funktionsnedsättningar och rörelsenedsättningar, med extra golvyta och mer plats för rullstolar och andra hjälpmedel. Dessa hytter bör efterfrågas vid bokning.

En person med funktionsnedsättning kan resa själv förutsatt att personen är oberoende av assistans.

De flesta av utflykterna passar även gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning, men vi rekommenderar alla våra gäster att läsa igenom utflyktsprogrammet som kan fås vid Excursion Office ombord.

Peritonealdialys kan utföras ombord vid Medical Centre om gästen har alla nödvändiga läkemedel och utrustning med sig. Den utrustning och de maskiner som används för hemodialys kan bara tas med ombord på vissa kryssningar. För ytterligare information om denna tjänst kontakta oss på info@msccruises.se.

Gäster med allergier eller intoleranser måste informera MSC Cruises om sina behov via vårt Special Needs formulär som finns att ladda ned på den svenska, norska, danska och finska hemsidan och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren.

MSC Cruises innehar certifiering från Bureau Veritas för servering av glutenfria menyer över hela världen (kod 20 ppm) i huvudrestaurangerna ombord på MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Meraviglia, MSC Seaside, MSC Seaview och MSC Bellissima. All glutenfri mat är lagad av utbildad personal i särskilda kök ombord, av råvaror som förvarats i särskilda utrymmen framtagna i samarbete med Italian Coeliac Societys Cruises Project, enligt rådande säkerhetsregler och direktiv.

På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns endast ett begränsat utbud av färdigförpackade glutenfria snacks som kex, croissanter, kakor och muffins. På det nya fartyget MSC Grandiosa kommer MSC Cruises att påbörja certifieringsprocessen med Bureau Veritas efter sjösättning, för tillstånd att servera glutenfria menyer även på dessa fartyg. Denna process beräknas vara genomförd inom en månad efter fartygets första avresa. Vi ber våra glutenintoleranta gäster kontrollera att glutenfria menyer finns tillgängliga i samband med bokning av kryssning på dessa fartyg.

För frågor om annan specialkost än den som tagits upp här, kontakta Contact Center.

Alla MSC Cruises fartyg har ett välutrustat Medical Centre som leds av fartygsläkaren och annan medicinsk personal. Centrets öppettider framgår av fartygets Daily Program. Vid akuta behov finns ett journummer att ringa dygnet runt. Förutom vid nödsituationer tas en avgift ut för medicinsk service. Information om priser fås ombord. Gäster som får betala för medicinsk service under kryssningen kan sedan kontakta sitt försäkringsbolag för att begära ersättning efter kryssningen.

Utbildade och certifierade ledarhundar tillåts alltid ombord förutsatt att de är vid god hälsa och har alla dokument som krävs för att komma in i de länder som besöks under kryssningen. Gästen kommer i förväg att informeras om vilken typ av boende som finns tillgängligt för djuret, eventuella faciliteter och förfarandet för ombordstigning och avstigning. Gästen är personligen ansvarig (med hjälp av vårdare om tillämpligt) för förvaring, utfodring och allmän vård av djuret.

Underhållning och aktiviteter

Ett varierat utbud av uppträdanden och shower är inplanerat för varje kväll: internationella musikaler, klassisk och modern musik, dans, mimartister, trollkarlar och jonglerare. Underhållningsteamet gör sitt yttersta för att varje kryssning ska vara njutbar. Kvällsunderhållningen presenteras i Daily Programme som levereras till din hytt dagligen.

Följande aktiviteter anordnas regelbundet på alla fartyg: Professionella danslektioner, fitnessgrupper, poolgames, konst och hantverk, danskvällar, temakvällar, lagsporter, brädspel, karaoke, talangjakt, fun nights, frågesport, sportaktiviteter. Fråga personalen och läs Daily Programme för mer detaljerad information.

MSC Cruises har byggt stora teatrar på alla fartyg för att varje gäst ska ha en bekväm plats. Gäster kan se en av de två föreställningarna per kväll och tiderna är anpassade till de olika middagssittningarna. Eftersom samma föreställning visas två gånger så finns det plats för samtliga passagerare. På nyrenoverade MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns ibland upp till tre föreställningar varje kväll. Även Meraviglia har tre shower varje kväll. På dessa fartyg bör platser bokas i förväg.

Alla gäster kan ta del av underhållningen utan extra kostnad. Undantaget är Cirque du Soleil ombord på MSC Meraviglia, MSC Bellissima och MSC Grandiosa som är avgiftsbelagt och 4D-bion som finns ombord kostar ca €8 per person. Avgiften kan komma att ändras. I vissa fall behöver underhållning bokas i förväg efter ombordstigningen.

Underhållningen och aktiviteter varierar mellan olika kryssningsrutter. Aktiviteter genomförs även då fartyget befinner sig i hamn, bland annat: professionella danslektioner, fitnessgrupper, lekar och spel osv.

Upplevelsepaket

Vi erbjuder fyra unika upplevelser som väljs i samband med bokning:

  • Bella
  • Fantastica
  • Aurea
  • MSC Yacht Club

Läs mer om våra olika upplevelser här: Svenska, Norska

För mer information om innehållet i de olika kategorierna hänvisar vi till den svenska, norska, danska och finska hemsidan.

Web Check-In

Kunden kan själv göra Web Check-In på vår svenska, norska, danska och finska hemsida, men du som agent kan även göra det åt kunden. Web Check-In måste göras minst 48 timmar innan kryssningens avgångstid.

För att kunna skriva ut e-biljetten måste nedan information anges för samtliga passagerare i bokningen:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Födelsedata
  • Födelseort
  • Kön
  • Nationalitet
  • Passnummer eller nationellt id-kortnummer
  • Passets eller det nationella id-kortets utfärdandedatum
  • Passets eller nationella id-kortets utgångsdatum
  • Passets eller det nationella id-kortets utfärdandeort
  • Kontaktpersoner vid en eventuell nödsituation (förnamn, efternamn och telefonnummer till en släkting eller vän som inte följer med på resan).

Dokumenten bör kontrolleras innan avresa, så att alla personuppgifter i samtliga dokument är korrekta.  Om något behövs ändras, går det alltid att göra en ny Web Check-In för att skriva ut en ny e-biljett. Innan avresa till hamnen bör kunden också se till att de har alla resedokument som krävs för resan.

Yacht Club

MSC Yacht Club är en avskild förstklassig del av fartyget med eleganta hytter och extraordinär service. Förutom det stora utbudet av aktiviteter, nöjen och shopping finns det i den avskilda delen exklusiva lounger och soldäck som endast är tillgängligt för dem som reser i MSC Yacht Club.

Varje hytt tilldelas en butler som erbjuder bland annat prioriterad in- och utcheckning, uppackning av resväskor, byte av handdukar, skovård och leverans av internationella tidningar varje dag, även till havs!

Läs mer om MSC Yacht Club på den svenska, norska, danska och finska hemsidan.

 

Grupphantering

Manual för Gruppbokning i MSC Book – KLICKA HÄR

Generell manual för Grupphantering – KLICKA HÄR

För att kontakta gruppavdelningen för frågor och ansökningar om nya grupper kan ni maila till: groups@msccruises.se